Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Sunday, November 25, 2012

KARIPAP GAJAH MADA ;p

Nak panggil karipap giant pn booooleh laa.. hehe


Bismillah, cadangnya harini nak berkongsi satu resepi iaitu KARIPAP GAJAH.. karipap gajah ni meninggalkan memori yang sgt mendalam pada penulis... satunya sebab arwah sepupu saya sangat suka karipap ni.. kalau pegi taiping, mesti dia request nak karipap gajah sbb kat kamunting ada satu gerai jual karipap gajah yang sungguh sedap.. lg satu, dulu masa kecikkecik ada jiran sebelah rumah yang saya panggil 'mak yang' kalau buat mesti passing kat fmly saya.. sgt suka sebab dalam dia ada telur.. rasa dia totally different dgn karipap biasa.. dari dulu saya terpelikpelik macam mana boleh letak telur dalam karipap.. ye lah, biasa yang penah tengok dengan mata kepala letak sardin n kentang yang da dimasak..  


baru ni tengok masterchef, asyik menelan air liur tengok che lah punya karipap gajah. walaweh~ tak boleh jadik ni.. kena buat ni.. nak cari bukan senang. tak banyak tempat ada jual karipap gajah.. jadi, mula lah menggugel dalam website masterchef cari resepi karipap gajah che lah..


da jumpa resepi, then, saya olahkan.. Alhamdulillah~ menjadi la jugak.. idak le sesedap tahap masterchef kan.. tapi, boleh taruk dalam kategori menyelerakan jugak la.. cewwahh~  http://www.emocutez.com


Adeh, banyak plak cakap.. Jom la, kita mula menguli!


Bahanbahan (utk 2-3 orang):

PASTRI

2 cawan tepung gandum
minyak
1/2 cawan air
garam

INTI

3 biji telur
daun bawang
bawang merah (diricik)
cili padi (diricik. kalau suka pedas)
garam
10 ekor udang (dicincang)
1 batang sosej (potong bulat)


Caracara masak:

PASTRI

panaskan minyak. agakagak da panas, letak dalam 3-4 sudu minyak dalam tepung tadi. gaul biar dia jadi ketulketul gitu. pastu masukkan air yang da dicampur dengan garam (agak2 la garam.. jgn banyak sangat takut pastri tu masin sgt plak) tuang air sikit demi sikit.. uli  tepung sampai jadi doh.. nak tau doh tu ok ke x, kalau ok, dia da x melekat2 dekat tangan dan bekas. pastu rasa lembut n gebu je.. tapi kalau terlembik, xpe.. don't gabra nehi.. heheh.. tambah tepung sikit n uli sampai jadi doh yang diimpikan :) da jadik doh, biarkan kejap kasi dia rehat sebelum kita canaicanai dia  http://www.emocutez.com


sementara nak tunggu doh berehat, jom kita prepare inti


INTI

ok. nak buat inti ni tak da syaratsyarat yang spesifik. dia guna prinsip belasah aje nak buat inti apa pun..  cuma, kita da biasa makan karipap yang inti kentang n sardin kans, jadik saya suggest kita buat la inti telur plak. lagipun karipap gajah memang biasanya inti dia telur pun.. di situ la terletak keenakannya yang maksimum! :)


doh yang saya buat tadi saya bahagikan kepada 3 doh kecik.. thats y saya guna 3 bijik telur.. 1 telur untuk sebijik doh. disebabkan kat dalam rumah ni ada anak tekak yang pelbagai (ada tak makan sosej, ada tak makan pedas), jadi saya tepaksa asingasingkan adunan untuk inti.. tapi kalau org umah kamu makan je apapun, adun je semua sekali dalam satu bekas.. jimat masa dan tenaga :)


saya ulang lagi skali. takda bahan/syarat spesifik nak buat inti. jadi, ikut suka la kamu nk letak apapun. ikut sedap anak tekak masingmasing.. kalau kamu suka makan daging, blh letak daging kisar. kalau suka ayam, sotong, cendawan or watever yang ada dalam peti ais kamu tu, belasah aje.. pada saya, bahan yang wajib kena ada adalah TELUR.. boleh je nak letak telur, daun bawang, bawang n sedikit garam sahaja. itupun dah memadai sebenarnya.. bg yang 1st time nak buat karipap gajah ni, kamu boleh aje cuba buat ikut bahan yang saya list kan kat atas tu ye :)


bila da siap buat inti n doh pun da cukup rest, kita mula canaikan doh yang da dipisahkan tadi menjadi 3.. doh tu jangan terlalu kecik n jangan terlalu besar. agak2 bila dah canaikan boleh dapat sebesar ini. 


ihsan: encik gugel (lupa nak snap)

doh yang da dicanai tu kena letak dalam pinggan yang berlekuk sbb nak tuang adunan inti (pinggan tu sapu skit dgn minyak atau tepung supaya tak melekat n senang nak tarik.. kalau letak dalam bekas rata, nnt kang meleleh pulak.. one more thing, jgn canai doh tu terlalu nipis takut nanti bila da masukkan inti dia pecah pulak.. agak2 la ye (kalau guna resepi saya kena terer dalam bab mengagakagak ;p)


next step, masukkan inti.. biar lebihkan bahagian pastri supaya nanti senang nak kelim.. 



ihsan: encik gugel (lupa nak snap)


lipatkan pastri dan gunakan kelembutan jari jemari anda untuk proses mengelim ;)


ihsan: encik gugel (lupa nak snap)



akhir sekali, goreng dalam minyak yang banyak.. dan, tadaaa~ jadilah KARIPAP GAJAH!  http://www.emocutez.com


huduhnye la.. kehkehkeh..merekot-rekot je karipap tu macam gajah patah kaki.. haha.. nak tau kenapa? haaa~ sebabnya, kuali yang diguna tak cukup besor.. nak goreng gajah mesti la kuali pn kuali gajah dok? haha. so, lain kali ingat! guna kuali besar sket.


satu lg, kalau kamu suka telur mata kerbau, boleh je pecah telur sebijik dalam doh yang dah dicanai. pastu tabur dengan bahan2 yang lain.. pn menarik jugak.. saya tak berapa minat telur mata kerbau.. sebab tu saya kacau je~


ni karipap gajah telur mata kerbau.. cantik kan? jelesssssssssss


the last but no least, sambil memasak tu jangan lupa berzikir.. nak berqasidah pn bolesss.. memujimuji Allah dan Rasulullah.. selain menambah pahala dan keberkatan pada makanan yang dimasak, insya Allah dapat mengikat lagi kasih antara encik suami dan family [^____^]


pinjam tagline Chef Ammar "Hidangan Barakah": Masak dari Hati, Masak dengan Iman :)


till then, selamat mencuba!  http://www.emocutez.com

1 8 org suke menyonteng:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts with Thumbnails