Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Saturday, July 31, 2010

TIADA NOKTAH CINTA

Bismillahirrahmanirrahim..


Da seminggu tak naikkan entry baru.. nampaknya blog ni semakin sepi.. sesepi tuan punya blog saat ini..


tadi sengaja tengok gambar2 yang ada dalam laptop.. tengok gambar2 dalam folder FaMiLy FiRsT.. hmm, baru perasan, gambar arwah abah tak de.. then, cari2 dalam album gambar yang saya bawak datang cni.. ada tejumpa satu gambar abah dengan saya.. tapi masa tu saya kecik lagi.. baru 6 tahun..


gambar saya dengan arwah abah memang tak banyak lansung.. even gambar arwah abah sorang or dengan mak pun x banyak.. sebab kami guna henset yang tak canggih dulu [skarang pun dok canggih mana] kamera sebijik pun tak de.. bukan stakat kamera digital, kamera biasa yang harga dia puluh-puluh ringgit tu pun kami tak de.. jadi, bagaimanakah mahu tangkap gambar aka beposing?


hmm, lama dah tak rasa sayu macam ni.. tetiba rasa rinduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu sangat2 kat arwah abah.. ah, kelenjar air mata mula la nak mengaktifkan fungsinya secara bersungguh.. sobs!


ini abah saya..


kenangan besama abah, mak, abang n sepupu masa saya masuk petandingan pakaian beragam


saya sedang merindui dia secara banyak..


saya rindu dengan lawak dia yang gila2..
contoh kes: abah suka sangat mancing.. mak slalu teman abah g mancing.. lama2 mak pun jadi kaki pancing macam abah.. penah satu hari mak tidor depan tv.. abah panggil saya.. abah suruh saya amek seketul garam kasar.. saya heran.. tp saya ikut je.. pastu abah amek garam tu ikat kat benang.. dah ikat, abah letak garam tu kat bibir mak.. kejap angkat kejap letak.. kejap angkat kejap letak.. mulut mak pun kejap2 muncung ikut garam tu.. haha.. sangat lawak.. bla mak tejaga, mak tekejut pastu tegelak.. n then kami pun tegelak jugak secara berjemaah.. mak dengan prasaan geram sambil bekata, ada can dia buat balik kat abah.. tapi malangnya tak penah menjadi.. haha.. miss dat moment.. ummmmmmm :'(


saya rindu tengok abah melawak dengan budak2.. abah sangat suka budak2..
contoh kes: kalau ada budak2 [teutama anak2 sedara dia or anak2 jiran], dia akan buat gaya orang cacat tuk takutkan budak2 tu.. n budak2 tu pun lari2 la konon2nya takut ngan abah @ orang cacat tu.. haha.. sebab tu budak2 pun sayang kt abah sbb abah suka melayan.. n prangai abah tu pun turun kat saya.. cuma saya tak pandai buat gaya orang cacat tu.. abah sorang je yang pandai buat.. rindunyeee nak tengok aksi cam tu lagi :'(


saya rindu bla g jalan2 ngan abah.. saya jarang tidor kalau naek keta ngan abah..
contoh kes: bla naek keta ngan abah, saya suka duduk bahagian depan.. bla orang lain tidor, saya akan maen teka2 ngan abah.. tak kisah la teka teki atau teka benda tesembunyi.. 4 example, ada satu hari tu masa otw balik kampung, abah tanya:

abah: adeq cuba cari 'mat'

aku : mat???? [sambil buat muka tekezut n kepala melilau2 cari mat.. saya ingatkan mat tu abang saya sebab family panggil abang saya, mat.. kebetulan tem tu dia tak ikut balik kampung skali]

aku : tak dak pun.. mana ada..

abah: adaaaa.. cuba caghi [cari] betoi2..

aku : betoi dahhhhhh.. memang tak daaaakkkkkk..

abah: kalau ada macam mana?

aku : kalau ada, abah memang tera [terer] haha

abah: tuuuuuuuuuuu.. bukan mat ka tu?? [sambil tunjuk kat orang naek moto]

aku : pasai pa pulak?

abah: ha laaa.. dia kan 'MATnusia' kah kah kah


hampeh punya soalan.. hahaha.. maka, kami pun begelak ketawa secara beduet.. soalan2 abah memang bes! tapi skang ni, stiap kali nek keta, tidor tu dah jadi acara wajib bagi saya.. sebab tak de lagi penghibur macam abah.. melainkan kalau naik keta ngan pak long.. sebab pak long pun pandai buat lawak macam abah.. dats one of the reason y i luv pak long so much..


saya rindu abah bla cucu jiran sebelah tanya
contoh kes: biasanya dia akan tanya soalan ni lewat petang
"kakak kecik, awat tok wan tak balik keja lagi?" T__T
"kakak kecik, awat tok wan ni dah lama sungguh tak beli aiskrim kat adeq?" T__T


kesayangan abah


saya rindu abah bla abah suka perli.. ke puji? ntah, saya pun konfius.. huhu
contoh kes: bla saya nyayi lagu hindustan [dulu saya peminat setia citer hindustan.. dulu je ek.. skang ni idak lagi] then, abah akan cakap, "paannnndai adeq, paaaaaaannnnnndai adeq" secara berulang kali sampai saya stop menyanyi sebab tensyen dengar dia cakap camtu.. hahaha..


saya rindu bla abah gerak saya bangun subuh
contoh kes: dia akan panggil, "adeq, bangun adeq" slagi saya tak bangun slagi tu dia akan panggil.. kaedah ni sangat bekesan sebab saya akan bangun bla dah tensyen dengar dia panggil tak henti2 [macam kes kat atas] + kesian la pulak kat dia.. huhu


abah sorang yang pemaaf.. n slalu nasihatkan saya tuk maafkan orang lain
contoh kes: masa kecik2 saya slalu gaduh ngan kakak n abang.. biasa la adek bradek.. gaduh punya gaduh [gaduh sebab kakak tutup radio tem saya tengah layan lagu fevret je pun.. huhuh], saya tengah geram tahap maksima tem tu, pastu saya amek buku apa ntah yang jenis kulit keras tuh n saya baling kat kakak saya.. tapi buku tu tak mengena sasaran, tapi telah tesasar jauh n tekena abah.. bucu buku tu betol2 kena tepi mata abah.. tak sampai seminit pun da bengkak mata abah.. abah marah.. tapi sikit ja.. pastu dia nangis sebab sakit sangat.. masa tu saya rasa besalalaahhhhhhhhhhhhhhhhhh sampai gelisah.. kesian kat abah.. kami gaduh tapi abah yang jadi mangsa.. saya tak tau nak buat apa, trus masuk bilik.. tak mintak maaf pun sbb takut abah marah.. tapi, tak lama lepas tu abah panggil saya kluar.. dalam takut2 + malu2 tu [sebab da tesalah baling, ceh], saya dengar abah cakap [tak tengok lansung muka abah masa tu] abah kata, "adeq, jom p makan.. abah blanja maw?" ya Allah, saya tak tau nak kata apa.. trus nangis.. tak pecaya abah lansung tak marah.. n lagi memelikkan saya, sapa yang kena pujuk sapa ni? da la mata dia bengkak sangat n merah mungkin sebab nangis, tapi dia lansung tak marah.. oh, saya kagum dengan abah


sumer tu hanya tinggal kenangan.. ada banyak lagi kenangan saya dengan arwah abah.. terutama kenangan saat menerima panggilan bgtau abah dah tak de T_______T ah, sudahlah~ tak mampu lagi untuk saya tulis.. mata pun dah pedih..


saya sayang abah.. no words can describe how much i love n miss him..


saya belum cukup solehah.. tapi saya mohon dengan sepenuh hati semoga roh abah ditempatkan dalam kalangan orang2 yang beriman.. dilapangkan dan diterangkan kuburnya.. abah juga manusia biasa yang tak lepas dari dosa.. semoga Allah mengampunkan dosa2 abah.. melepaskan dia dari azab kubur dan api neraka.. serta diberi kebahagiaan di alam barzakh dan di akhirat sana.. ameen~



رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ



"Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kedua-dua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari Kiamat)



Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang tua kita..
Siapa tahu..
Hidup mereka dirundung nestapa kerana kedurhakaan kita..
Istighfarlah, istighfarlah..
Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat orang tuanya..
Atau kata-kata yang sering menggores hati mereka..
Atau yang jarang mempedulikan dan mendoakan mereka..
Percayalah bahawa..
Anak yang derhaka siksanya didahulukan di dunia..
Ibu, Ayah..
Ampunilah dosa-dosa anakmu~~

(sumber: sini)



notakakilima: sampai sekarang saya tak boleh dengar lagu ni.. isk isk isk




2 8 org suke menyonteng:

Sitisifir10 said...

Ohh....terbayang2 paknjang nyakat ayong masa kecik :( tumpang nangis sikit dilah... :((

**skang, bapak ku, bapak mu jua....ai tak kisah....meh kita doa sama2 moga ALLAH menempatkan paknjang dalam golongan orang yang beriman

charkoeyteow girl said...

jasa pak long mmg x kan dpt d balas..
huk huk huk..

yep, doakan dia aman di sana.. ameen~

Related Posts with Thumbnails