Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Wednesday, August 3, 2011

JADI HAMBA TUHAN, BUKAN HAMBA RAMADHAN

Bismillahirrahmanirrahim..


Fuh Fuh Fuuuh.. Huisyy, banyak nye abuk kat cni.. kalu kumpul boley buat kuih abukabuk ni.. teheee~ [perli diri sendiri adalah perbuatan yang sangat berPATUTan, kans? ;p]


hampir dua bulan lebih saya membiarkan blog ini tanpa isi.. Aduhai~~~


Alhamdulillah, hari ni da masuk hari ke21 kita pose.. RAMADHAN KAREEM ye sahabatsahabat :)


iklantanpabayaran: kalu dengar org sebut ramadhan kareem, kita digalakkan jawab Allahu Akram.. maksudnya, "Ramadhan yang mulia, Allah lebih mulia" [^_^]v





Tringat sorang sahabat ada bagitau.. bulan Ramadhan ni umpama kita berada kat highway.. semua kenderaan pakat pecut blakow.. sapo hok bawok slow tu, alamatnya ketinggalan la.. sama gak macam bulan Ramadhan.. masa ni la peluang kita tuk upgrade amalan sebanyak mungkin.. sape yang tak da 'rasa' keistimewaan Ramadhan, amalan pn suamsuam kuku, masih d takuk lama, maka sangatsangat lah rugi bagi dia..


kenapa rugi??? nnt saya akan jawab kat entry seterusnya ye, insya Allah.. tunggu~~~~ ;)


apepun kena ingat one thin, amalan yang kita buat tu mestilah diniatkan lillahita'ala.. bukan atas sebab bulan Ramadhan sematamata.. kalu amalan yang diniatkan lillahitta'ala, maka insya Allah kesannya dapat dirasa sampai bilabila even da kluar dari universiti Ramadhan pn.. tp, kalu amalan yang kita buat ni sematamata sebab bulan Ramadhan, nnt da abes Ramadhan, xrase pape dah la.. aci kerat jari punya..


bak kata Imam Hassan Al-Basri:

"Jadilah kamu hamba Allah (yang beribadah sepanjang masa, tempat dan suasana) jangan menjadi hamba Ramadhan (yang hanya tekun beribadah di bulan Ramadhan)"


Rasulullah S.A.W pn ada pesan:

Dari Umar bin Khathab R.A berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesunggunya segala amalan itu tergantung pada NIATnya. dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang ia niatkan. Maka barang siapa yang hijrahnya kerana Allah dan rasulNya, ia akan sampai pada Allah dan RasulNya. dan barang siapa hijrahnya menuju dunia yang akan di perolehnya atau menuju wanita yang akan dinikahinya, ia akan mendapatkan apa yang dituju. (HR : Bukhari & Muslim)


Alhamdulillah kita antara yang insan terpilih untuk memasuki kemuncak Ramadhan.. Ustaz saya ada mesej; "Mari kita samasama memburu Lailatul Qadar.. mati boleh datang pada bilabila masa.. bersiaplah dan ambil kesempatan dengan banyakkan doa, istighfar, mohon keampunan, baca alquran dsb.. ulama' ada kata jika puasa mula hari isnin, lailatul qadar jatuh pada malam 21 .. selain dari itu malammalam lain kena cari jugak lebihlebih lagi malam ganjil"


saya pun penah baca kat satu website nih.. dia kata; petua dari Imam Ghazali dan beberapa ulama’ lain untuk mencari malam Lailatul Qadar.. Jika awal ramadhan jatuh pada hari:
  1. Ahad atau rabu – malam qadar dijangka berlaku pada malam 29 ramadhan
  2. Isnin – malam qadar dijangka berlaku pada malam 21 ramadhan
  3. Selasa atau jumaat – malam qadar dijangka berlaku pada malam 27 ramadhan
  4. Khamis- malam qadar dijangka berlaku pada malam 25 ramadhan
  5. Sabtu- malam qadar dijangka berlaku pada malam 23 ramadhan

tp, saya tetarik dgn ayat ust hok ni; malammalam lain kena cari jugak.. yeap, setuju banget!! sbbnya Ibnu Kathir ada menulis dalam kitabnya; ada sebahagian ulama' berpendapat setiap malam dalam bulan Ramadhan ialah malam Lailatul Qadar [tak kira ganjil tak ganjil] Jadik, better kita anggap setiap malam adalah malam Lailatul Qadar supaya boleh jadik peransang kepada kita tuk tingkatkan ibadah secara istiqamah.. Jika ditakdirkan Allah tak memberi malam Lailatul Qadar kat kita, still ibadah yang kita buat secara besungguhsungguh tu tak siasia bukans? malah Allah akan berikan ganjaran yang setanding dengan amalan yang kita lakukan tu.. Allah kan Maha Adil & Pemurah.. So, never regrets 4 wat we have done! [^_^]


Nasihat berharga dari Almuhtaram Ustaz Muhadir Bin Haji Joll bagi merekamereka yang ingin mencari malam Lailatul Qadar -> dipetik dari satu website [x ingat nama websitenye.. smoga Allah merahmati si penulis]:


“Peliharalah diri dari mengerjakan maksiat serta peliharalah mata supaya tidak memandang perkaraperkara yang haram kerana insan yang dipilih Allah untuk melihat malam Lailatul Qadar adalah mereka yang menjaga diri dan pandangannya dari perkaraperkara haram”


bukan mudah kan nak jumpa malam Lailatul Qadar? biasa la tu, benda beharga memang x semudah petik jari je nk dapat.. macam nk dapat straight A's dlm SPM, xbulih esok nak exam arini baru nk study [eh, bakpe rini sokmo perli diri sendri jah? =p] perlu pesediaan awal baru bulih score insya Allah.. nak dapat malam Lailatul Qadar pun hati kena dibersihkan seawal mungkin.. layakkah hati yang kotor mndapat malam yang lebih baik dari 1000 bulan? samasama muhasabah diri..


apepun, buat diri dan sahabatsahabat:


Selamat menambah pecutan di 10 malam terakhir Ramadhan
Jadilah hamba yg BERUSAHA MEMBURU mlm Lailatul Qadar
Bukan yang hanya duduk beteleku menantinya
Mudahmudahan bertemu dengan apa yang diburu!




p/s: maaf kalu ada certaincertain part terkecek klate.. mls nok edit mula.. xda hal kan? :)



sekian,
jari yang menaip lebih berat dipertanggungjawabkan daripada mata yang membaca

0 8 org suke menyonteng:

Related Posts with Thumbnails