Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Wednesday, June 1, 2011

FEEL PROUD TO COVER AURAT :)

Bismillahirrahmanirrahim..


apekabar sahabatsahabat? apekabar iman? :)


hm, lama sungguh ye saya tak post entrY, apetah lagi entrIES.. slalu taiptaiptaip, tinggal.. taiptaiptaip, tinggal.. dushdushdush! kat diri sendiri.. hopefully arini dapat gak siapkan satu entry.. da lama tak jadikan menulis sebagai satu ibadah, apetah lagi dakwah.. rugirugirugi! http://www.emocutez.com


hmm, banyak mende nak story mory nih.. sampai tak tau nak mula dari mana.. tak pe lah, i go through one by one ye.. untuk harini saya nak becakap pasal AURAT dulu lah sebab saya baru terbaca satu citer menarik semalam.. heheh.. citerciter yang lain saya peram dulu biar jadi pekasam.. lagi masam lagi mengancam.. erk, betol kah? tehee~ ;p



boleh nampak perbezaan antara yang tertutup dengan yang terbukak??? :)


alkisah, petang nan indah semalam, saya dok belekbelek rak buku.. pastu tenampak majalah ANIS bilangan 161.. macam tak penah baca lagi je.. cover depan ada gambar Farah Diana.. em, orang mungkin lebih kenal beliau dengan nama Farah AF2.. tapi saya prefer panggil beliau Farah Rasa Halal Orient.. kedengaran lebih enak kan? dan nampak lebih cocok dengan penampilan tebaru beliau macam kat bawah ni..



sangat sweeeettt kan??? mudah2an istiqamah, insya Allah~ :))))

sumber: prof gugel


Alhamdulillah, Astro Oasis khususnya program Rasa Halal Orient ntra salah satu faktor yang mendekatkan farah untuk bertudung.. Based on artikel yang saya baca tu, Farah mula terdetik untuk ubah imej masa melawat Pusat Islam Kemboja untuk program yang sama.. Masa penggambaran tu, farah bejumpa dengan satu keluarga Muslim yang sangat dhaif.. Waktu sesi temu bual, farah betanya kat puan isteri, kenapa dia tak tolong encek suami bekerja untuk tampung perbelanjaan rumah?


nak tawu apa kata puan isteri???? pls say, "NAK! NAK! NAK!" like dis ---> http://www.emocutez.comhaha, sungguh comel sekali ;)



err, melalut sudah~


sahabatsahabat yang dikasihi Allah,


kata puan isteri tu kat farah, "SAYA TIDAK MEMPUNYAI PAKAIAN YANG MENUTUP AURAT UNTUK KELUAR BEKERJA"


Masya Allah, Masya Allah~ bukan hati farah saja yang tersentuh, hati saya yang baca ni pun turut cair.. http://www.emocutez.com



lantas saya tefikir, betapa hebatnya puan isteri takdi, dalam kedaifan dia sekeluarga, tapi SYARIAT ISLAM dan HUKUM HAKAM Allah tetap diletakkan di tempat tertinggi.. dan keberkatan pada rezeki itu diutama.. sikit pun dia tidak terumpan dengan cinta dunia


"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang siasia dan hiburan yang melalaikan.. dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orangorang bertaqwa"
[Ali-Imran: 32]

teringat beberapa taun yang lepas, ada timbul satu isu d mn sorang ustazah ni [sape makan pekasam, dia la yang terasa masamnya] keluarkan kenyataan:

HUKUM di dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang. Mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu ‘terpaksa’, membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya. Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan. Perkara dilakukan dalam suasana darurat terlepas daripada hukuman biasa. Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan darurat ia dimaafkan. Di sinilah timbulnya tanggungjawab masyarakat untuk membantu. Orang terdesak dan darurat tidak mungkin mampu membayar zakat fitrah, dia tergolong layak terima fitrah. Jika sampai ada lebihan, bererti dia sudah tidak darurat.

[Sumber: Harian Metro 19 Jun 2005]

Saya bukan lah nak mempelecehkan ustazah ni.. saya yakin, ilmu agama dia jauhhhh lebih tinggi dari ilmu yang saya ada.. cuma, berhatihatilah dalam memberi pandangan supaya tidak mengelirukan ummah.. takuttakut orang lain yang kurang faqih dalam babbab hukum salah faham dan guna pakai hujah dia untuk kepentingan diri dan meringanringankan hukum Allah.. benar, 'Islam itu mudah, TAPI JANGAN amek mudah!'


bukankah Allah itu Maha Pemurah? Bumi Allah ni luas.. Insya Allah, rezeki HALAL ada di manamana.. kalau tak mampu hidup mewah, biar lah harta yang ada cukupcukup makan, asalkan ada KEBERKATAN TUHAN..


Kesimpulan, once again saya kagum dengan jawapan yang puan isteri berikan.. LIKE bergandaganda! http://www.emocutez.com



eh, kesimpulan tak semestinya da tamat kan? blom habes entry nih.. ada lagi yang saya nak story.. continue reading ya? ;)


bebalik kepada jawapan yang puan isteri bagi takdi buatkan saya terfikir lagi.. dalam keadaan puan isteri dan keluarganya yang dhaif tu pn, dia masih menitikberatkan hal aurat, bagaimana pulak kita yang Allah berikan nikmat rezeki yang luas.. mampu nak beli kain cukup tuk cover aurat.. adakah kita taat pada suruhan Dia? atau kita ingkar?


ada ntara kita yang pakai baju tak macam tak cukup kain.. kalau cukup kain pun, tapi transparent, n so on.. frankly speaking, ramai kita skang ni yang tutup aurat tapi tak cukup syarat n ada jugak yang memang amek ringan trus bab aurat.. kononkonon tutup aurat tak up-to-date lah..








n so on



ni lagi la tatau nak kata pa


walhal, dalam Al-Quran Allah da xplain terang lagi besuluh pasal panduan tutup aurat..

"Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khumurnya (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba abdi yang mereka miliki, atau pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."
[An-Nur: 31]



sahabatsahabat, entry ni bukan lah betujuan untuk aib kan sapesape.. peringatan dan nasihat ini pun bukan lah untuk sahabatsahabat saja, tapi untuk diri saya jugak terutamanya.. jari yang menaip tanggungjawabnya lebih besar daripada mata yang membaca..


samasama la kita amek ibrah [pengajaran] dari apa yang dikatakan oleh puan isteri takdi.. TAAT lah perintah Allah sebagai tanda kita BERSYUKUR dengan segala nikmat yang Allah bagi..


Sayidatina Aisyah, isteri kesayangan Rasulullah pernah bertanya kepada Baginda: “Kenapa engkau solat sampai bengkakbengkak kaki, ya Rasulullah? Sedangkan Allah mengampuni dosadosamu yang lalu dan yang kemudian.” Lalu Baginda menjawab: “Tidakkah layak aku menjadi seorang HAMBA yang mengenang budi (BERSYUKUR)?”


malulah kita pada Rasulullah.. Teringat satu katakata dari orang yang sangat saya kasih:

"Kita pergi ke kedai, minum air dan makan nasi, tiba-tiba enggan untuk bayar, nescaya kita akan dimarahi kerana mahu makan percuma. Itu baru air dan nasi. Apakata pula jika kita sebagai manusia duduk di dunia, bernyawa dengan udara Tuhan, melihat dengan mata yang Allah SWT bagi, mendengar dengan telinga serta bercakap dengan mulut yang diberikan Allah, tiba-tiba kita mahu semuanya dengan percuma tanpa buat kerja untuk Allah SWT?"
[Tuan Guru Nik Abdul Aziz]

Renungrenungkan dan selamat beramal!


Wallahua'lam :)


AURAT KITA MARUAH KITA.. FEEL PROUD TO COVER AURAT!

http://www.emocutez.com




psssttt: Alhamdulillah, bejaya gak siapkan entry nih (^_~)

2 8 org suke menyonteng:

Yang Setuju.. said...

setuju bebeno dengan post nih.. =)

charkoeyteow girl said...

yang setuju:

makasih :)

Related Posts with Thumbnails