Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Sunday, March 27, 2011

KUCH KUCH HOTA HAI

Bismillahirrahmanirrahim...


Hmm, hari ni becadang nak cakap pasal C.I.N.T.A lah.. or dalam bahasa hindinya mohabbat, pyar, isyq n ape lagi ntah sinonimnya [pss.. dulu saya minat sungguh tengok citer industan.. tapi DULU la.. tehee] angin ape ntah yang masuk dalam badan tetiba nak cakap soal cinta.. angin kuskus kot.. rasanya sebelum ni jarang saya becakap soal cinta 'adam & hawa' dalam blog.. err, ekceli, sangat jarang.... atau, mungkin jugak tak penah.. sebab? MALU n rasa macam TAK PERLU lah.. lagipun tu sumer kisah silam.. biarkan ia terus kelam.. Alhamdulillah, Allah tu Maha Pengasih terhadap hambahambaNya.. Dia da tarik saya dari terus lemas dalam lumpur.. smoga saya tak pilih tuk berenang dalam lumpur lagi.. tapi saya nak berenang dalam lautan cinta, kasih dan redha-Nya, insya Allah.. Saya jugak kepingin untuk membina Baitul Muslim, insya Allah.. smoga trus istiqamah dan thabat Cik Dla!!! http://www.emocutez.com



hm, rasa ingin mencintai dan dicintai itu fitrah, bukan? setelah Allah kluarkan saya dari lumpur, tak dinafikan 'rasa' itu masih ada.. tapi Alhamdulillah, skarang suda lebih bijak mengawal 'rasa' itu, insya Allah :) kamu juga mesti cuba kawal selagi belum ada hubungan yang halal.. ustaz Azhar Idrus ada kata dalam ceramahnya: "nak kawal NAFSU bukan dengan NAFSU, tapi dengan AGAMA iaitu lah nikah.. kalau tak mampu bernikah, maka berpuasalah!"


macam mana cara saya mengkawal 'rasa' itu??? em, ada banyak cara.. mungkin tak dapat saya nak kongsi semua kat cni.. yang saya nak share harini 2 cara je.. mana baik, kamu amek n cuba lah praktikkan, tp kalau rasa cara ni tak berapa nak kena, tinggalkan n tegur lah saya deh~ :)


CARA 1

kalau ada timbul rasa pelik2 dalam ati, saya akan mentengok video ni..




sukka katakata dalam video nih + suara latar n background musik dia yang 'kena'.. setiap kali dengar mesti ada rasa 'zuppp' dalam hati.. n kadang2 tetiba boleh hujan tanpa amaran http://www.emocutez.com




satu lagi video yang boleh mengubat penyakit hati saya, nin dia:




bila dengar ni rasa macam..... Allah~ indahnya cinta lepas kawen macam yang ditunjukkan oleh Rasulullah dengan istri baginda.. so sweeeett.. bak kata ust Fatimah Syarha dalam video ni, "Ikut cara Islam, penuh keindahan" :) kalau nk lagi tekesan, beli buku ust tajuk Siapakah Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul.. insya Allah lepas baca kamu akan rasa 'kuch kuch hota hai' dalam hati.. mungkin ada yang lepas baca trus tekad, SAY NO TO KAPEL! (^____^)



CARA 2

Haritu ada terbaca satu artikel dalam fesbuk kawan saya masa skola menengah dulu.. sukka sangat dengan artikel tu sebab sedikit sebanyak ia berkait dengan diri saya skarang.. weehuu~ ;) mesej dalam artikel tu pun sangat menyejuk dan melapangkan hati saya.. skali skala bila 'rasa' tu hadir, saya akan ingat pesanan dalam artikel tuh.. nak tawu?? nah, baca ni! ^_^



Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang,
cukuplah cintai dia dalam diam..
kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya...
kau ingin memuliakan dia,
dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang,
kau tak mahu merosakkan kesucian dan penjagaan hatinya..
kerana diammu...
itu dapat memuliakan kesucian diri dan hatimu..
menghindarkan dirimu dari halhal yang akan merosakkan izzah dan iffahmu..
kerana diammu...
dapat menunjukkan bukti kesetiaanmu padanya..
kerana mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH S.W.T pilihkan untukmu...
ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan Ali?
yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan...
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah..

sahabat...
dalam diammu akan tersimpan kekuatan..
kekuatan harapan..
hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata...
bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya?
dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,
biarkan ia tetap diam..
kerana..
jika dia memang bukan milikmu,
dengan izin Allah , melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat untukmu..
biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu...
kerana yakinlah...
Allah akan memberikan ganti yang lebih baik lagi atau mewujudkan mimpimu di kemudian hari..
bersabarlah dalam diammu...


Indahkan setiap bait kata dalam artikel nih? n bila baca trus 'zappp' dalam hati [td zupp, ni zapp pulaaak ;p] suka, suka.. credit to the writer d(^_^)b


hm, ok lah.. cukup lah dua cara ni dulu.. utk diri saya, dua cara ni ntara yang peling bekesan nak kawal hati dr rasa ingin mencintai dan dicintai sebelum masanya.. apepun, pekara penting yang mesti diselitkan adalah TEKAD dan KESUNGGUHAN! kalau tak sungguhsungguh, shari dua je lah ok, pastu jiwang karat balik.. macam saya doludolu.. huhu.. haih, tak nak dah, tak nak daaahhhhhhhh~~~! pegi jauhjauh perangai busuk itu..!!! http://www.emocutez.com



penutup bicara, terimalah Ayatayat Cinta dari Pencipta Cinta kepada Kita:


“Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)


DARE TO CHANGE! \\(^o^)//



p/s: ada sapasapa nak kongsi how to reduce or hilangkan trus rasa nak ada gefren-boifren? dialualu tinggalkan jejak d cni yep.. tq in advance ;)

4 8 org suke menyonteng:

musliyanasalma said...

sy ada tips! nak tau tak???
mesti nakkan??haha

bg kami kalau kita dh Cinta Allah, kasih Rasul dan Sayang ibu bapa sedalam2 hati kita..kita susah nak rasa cinta,kasih dan sayang tu utk or lain..huhu

ni pendapat kami la..u now me right?hehe

charkoeyteow girl said...

tak nakkkk.. tak nakk tauuuuuuuu..
hakhakhakhak :D


stuju dengan kamu secara banyak! bg 10 bintang! --> ********** heee~ :)


yes, i know u well my darling.. ;p

along Nazirah said...

Cik DLa,. Subhanallah.. Ayat dalam cara ke2 itu memang 'zass' terus ke dalam hati, lantas menjelmakan untaian mutiara di dasar mata... Allah,.. satukan hati kami dengan insan yang mencintaiMu, dan mencintaiku keranaMu...

Srikandi Ummah said...

salam =)

minta izin share

Related Posts with Thumbnails