Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Saturday, February 6, 2010

OTAK YANG AJAIB

Bismillahirrahmanirrahim..


Jam sudah menunjukkan pukul 8.19 malam di saat entry ini ditulis. guruh saling berdentum dan kilat sabung-menyabung petanda hujan mahu turun. perut sudah mula memainkan lagu keroncong dan Ghazal untuk Rabiah. Hari ini merupakan hari yang ajaib bagiku. Aku masih belum menyentuh nasi walaupun sebutir. Hanya sebungkus roti berinti strawberi, sebungkus kerepek pisang dan sepaket Holick 3 in 1. Justeru, tidak hairan lah mengapa perutku memainkan pelbagai jenis lagu. Saat ini perut mula memberi isyarat untuk memainkan lagu Hip Hop. Oh, ini bukan sebarang isyarat! Isyarat ini boleh juga ditakrifkan sebagai satu arahan kepadaku untuk mengisi perut secepat yang mungkin. Sebentar tadi aku muntah. Mungkin kerana perut aku mula dimasuki angin sepoi-sepoi bahasa. Lantas, aku mengajak teman sebilik dan jiran bilikku untuk makan malam. Aku teringin sekali untuk menjamah koeyteow tom yam. Mereka bersetuju. Maka, aku terus bersorak gembira, hooreyyyyyyyy! macam ini http://www.emocutez.com haha..tipu saja..aku masih lagi seorang yang senonoh maka aku bersorak dengan comel sekali begini http://www.emocutez.com haha lagi..


baik, sudah la sudah, ku harus pergi..saya akhiri karangan kanak2 12 tahun d cni sahaja..pening kepala utk memikirkan ayat secara teratur tanpa menyelitkan elemen2 cacamerba..haha..


ok, mari duduk besila bagi lelaki dan besimpuh bagi perempuan d hadapan saya. sila duduk dlm bntuk bulatan. saya nak becerita kepada kamu tentang Hari ini merupakan hari yang ajaib bagiku. mcm dlm krgn kat atas tp bukan la bemakna ajaib like TING! charkoeyteow bertukar menjadi cik dla yang comel..bukan, bukan..ayat tersebut juga x ada kaitan pn dengan black magic TE~TAPI ada kaitannya dgn tajuk entry ini, OTAK YANG AJAIB.


see?? otak yg duduk paling atas dlm badan kita pn tunduk sujud..so, siapakah kita untuk tidak sujud pada sang Pencipta???


apa kaitankah statement Hari ini merupakan hari yang ajaib bagiku dengan OTAK YANG AJAIB??


mcm ini.


selain menjadi penggemar koeyteow yg tegar, saya juga seorang penggemar nasi yang tegar. kalo x mkn nasi sehari saya akan resah gelisah..sehingga saya akan jadi gila bayang kepada nasi [sebenarnya ini ayat hyperbola] saya sedang berazam utk diet n kurus sedikit. tp makan nasi secara besungguh telah melanggar peraturan diet saya. saya risau, tp saya nak makan nasi jugak! http://www.emocutez.com


pada suatu hari [tolong jgn baca ayat ini seperti budak darjah tiga masuk petandingan becerita] rumet saya yg prihatin memberitahu;

baik x payah diet kalau dok makan nasik mcm ni

not exactly the same words as she said but something like that la~ lepas dia ckp mcm tu saya terus jd tersipu2 malu http://www.emocutez.com n cakap

ok, kami x makan nasik dah smpai bla2 deh~

huh, mcm terer x nak makan nasik dah smpai bla2..haha


alkisahnya, bertitik tolak dr c2, sy telah renew azam saya; ok, kurangkan makan nasik! chaiyok2!! U CAN DO IT! nak kurus taaaaakkk??? lalala~


eh, eh..jd,
apa kaitannya Hari ini merupakan hari yang ajaib bagiku dengan OTAK YANG AJAIB??


haa, meh meh nak bgtau..kaitannya adalah, bla otak saya da set hari sabtu haritu: jangan makan nasik hari ni, tahan! tahan! maka, mmg saya x makan..dan waktu siangnya mmg saya x lapar..malah saya x ingat pn untuk mkn..ajaib bukan bila otak boleh berduet dengan perut? mungkin kamu tidak rasa dasyat sbb kamu bukan penggemar nasi yg tegar..


ok, saya bg contoh lain pasal mind setting n otak ajaib yg sungguh menterujakan ini:


CONTOH 1

ada satu kisah ni, sorang sahabat menceritakan pada saya dengan besungguh2 d mn sorang budak pempuan yg belum bekahwin ni sgt tringin menyusukan baby [mari becakap secara ilmiah dan profesional, ok] kalo ikut logik, mcm mana nak menyusukan baby kalo blom bekawin dan beranak, bukan? adalah satu pekara yg sangat mustahil kecuali kamu susukan dia pakai botol susu yg ada lubang kat tengah tu, atau yg kecik2 comel tu, oouch sooo00~ cuuute http://www.emocutez.com baiklah, baiklah. kembali ke pangkal jalan. nak dijadikan cerita, disebabkan dia selalu pker, selalu set dalam otak dia 'aku nak menyusukan budak', 'aku nak menyusukan budak', 'aku nak menyusukan budaaaakkkkkk' sampai berapa kali pn x tau sbb banyak kali sgt hingga x tekira dgn jari..maka, jeng3, pada satu hari terkeluar lah susu pada _____ dia..see????? nampak tak? nampak tak? do u get it?? kalo x nampak jugak, baik lah saya akan sambung sikit lg ikut firasat saya T_T

bla budak pempuan ni pker dengan telalu kerap n besungguh untuk menyusukan baby, otak dia hantar maklumat/impuls ke: kelenjar pituitari lalu membebaskan: hormon prolaktin yang mengaktifkan: kelenjar susu maka: terhasillah susu

i'm not so sure about this process..sape pakar bio, kalo saya salah tlg betulkan eh..jangan la kalo salah nnt marah saya..saya dah lama tinggalkan bio..kalau marah jugak saya akan menangis mcm ni http://www.emocutez.com tak tau aaaa~


CONTOH 2

sape penah pegi petrosains?? penah main x tolak2 bola guna mata masuk gol lawan smbil pakai ikat kt kepala? ape kebende ntah nama game tu..tp saya sangat teruja okeh? mcm ni cara nak main dia.. mula2 pakai satu kain ni kat kepala kita mcm pakai tali pinggang seluar, bukan mcm tali pinggang kereta haaa,haiyya..ada something kat dlm kain tu yg boleh baca fikiran kita [x sempat nak kaji mende alah apa dlm kain tu] kemudian duduk betentangan dengan pihak lawan walaupun adik beradik atau sahabat handai tapi bila da maen game tetap dipanggil pihak lawan [ok, x payah nak explain] pastu kita kena set dlm kepala otak ni smbil tengok bola tu utk masukkan dlm gol pihak lawan. set dlm kepala otak kita ni: 'aku nak gol', 'aku nak gol, 'aku nak gooooooollllllllllllll' tp x payah la jerit kuat2 nanti semua org tekejut mereka katok kepala kamu pulak..jerit dlm kepala sudah la. kalau kita btol2 positif yg kita nak gol n nak menang smbil bola tu diperhatikan dgn pandangan mata yg tajam, maka kita akan menang tp depends jugak..kalo pihak lawan lebih fokus, lebih besemangat untuk menang maka menanglah dia..jika kita mcm hilang fokus, x semangat, lemah jati diri [ada kaitankah?] dan sebagainya, maka kita akan kalah dengan sangat malu sbb sapa suruh besikap negatif padan muka kau. SERIOUSLY, mmg macam ajaib. bola tu begerak ikut mind setting kita n renungan mata kita..x tau lah kamu dapat bayangkan ke tak apa yg saya cerita ni..sapa x paham boleh tanya eh..


anyhow, ape yg penting, ______ saya tau la wonderpet tengah femes dgn trademark KERJASAMAnya, tp kerjasama x de kaitan dlm topik ni jd x perlu cakap kerjasama, ok?


jd, nk cakap apa?


cakapla, SUBHANALLAH!


sbb ape??sbb otak manusia adalah sangat10000~ hebat! ia umpama CPU dlm komp, malah lebih hebat dari itu..dan lebih hebat dr SUPER SAIYYA [?]


Kehebatan otak untuk menyimpan dan mengolah data juga sangat mengkagumkan. Mari buat sedikit calculation: ini adalah kajian drp Mark Rizonzen Wigh..let say kalo sorang pak cik ni umo dia adalah 60 tahun..maka 60 tahun x 365 hari x 24 jam x 60 saat x 10 pesanan = 1,921,600,000 data yg dah dia dapat dan simpan dan olah..itu baru dikira dengan hanya 10 pesanan sehari..cuba bayangkan berapa banyak input sehari yang otak kita dok terima? that means otak kita boleh trima n simpan input without limit!! SUBHANALLAH lagi..


dasyat kan otak manusia. kalaulah semua manusia, muslimin n muslimat slalu think positif, set dalam kepala nak bejaya x kire wat happen, or set la apepun tp att: pker la benda yang membawa manfaat sahaja, plssss..insya Allah, apa yg kita nak atau yg kita pker tu akan beroleh hasil seperti yg diharapkan..


tp, walau macam mana pun kena ingat jugak, sbg manusia yg lemah, kita hanya mampu berusaha dan merancang, Allah juga merancang, tp perancangan Allah itu yang terbaik..just remember that! nnt x de la timbul pulak soalan; 'aku dah belajar giler2 ni, baca Quran, buat solat hajat, tawakkal la ape la tp kenapa dapat teruk jugak..Allah ni x adil la'..ingat ye..Allah knows the best thing for us..boleh jd kalo kita bejaya kita takbur dan sebagainya..stp apa yg Allah tentukan tu mesti ada hikmah disebaliknya..lihatlah dengan pandangan mata hati, bukan dengan pandangan mata, akal ataupun nafsu [ingatan untuk diri sendiri jugak neh!]


Wallahua'lam


Firman Allah:
Dia mengatur urusan dari langit ke bumi
(Surah As-Sajdah: 5)


Dan kepunyaanNyalah siapa saja yang ada di langit dan di bumi; semuanya hanya kepadaNya tunduk. Dan Dialah yang menciptakan (manusia) dari permulaan, kemudian mengembalikan (menghidupkannya kembali) itu adalah lebih mudah bagiNya. Dan bagiNyalah sifat yang Maha Tinggi di langit dan di bumi, dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana
(Surah Ar-Rum: 26-27)



p/s: mak aiiiii..x sangka panjang bejela entry ni..huk huk..ampun2 :D eh, kalo ada yg saya ckp ni salah fakta ke apa tlg btolkan ye..mcm cacamerba je nih..huhu..

i suggest u all tengok citer MR.BRAIN..citer taiwan..mesti kamu sumer pn akan terkagum giler dgn khbtn otak manusia..citer ni mcm CSI la jugak..tp saya lg suka citer ni..x de sensored, n merapu meraban bagai..tp not soo heavy also..hero dia pandai buat lawak dgn muka slumber..frankly speaking, MR.BRAIN especially the hero, kimura takuya best bangettt! lalala~ :D *sape nak citer ni boleh mintak kat saya..FOC..wink2*


0 8 org suke menyonteng:

Related Posts with Thumbnails