Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Sunday, May 2, 2010

I'M NOT A GOOD LISTENER

Bismillahirrahmanirrahim..


once a week..

once a week..

bukan once a day..

bukan once a month..

bukan once a year..

tp once a week..


ya, belog cik dla ini bercirikan once a week.. kenapakah? sebab seminggu sekali baru tangan ini terasa gatal untuk menari-nari di papan kekunci mengepos entry.. cecewaah.. berpuitis pulak dia! haha.. kalau kamu perasan dalam seminggu tu cik dla ada post 2 entry, maknanya itu adalah magika! kalau seminggu satu habuk entry pn x da, itu namanya pemalas gila! hahaha http://www.emocutez.com



baiklah, sebenarnya cik dla bukan nak cerita itu.. tapi nak cerita ini..


tahukah kamu cik dla bukan lagi pendengar yang baik? cik dla da buat salah kat orang.. sebab tindakan yang cik dla amek maybe tak kena.. huhu.. biasalah, manusia mana yang tak penah buat silap kan? haip, jangan nak buat bende tu jadi alasan! nanti macam tak kesah pulak hari-hari buat kesilapan..


tapi, disebabkan kejadian itu, cik dla rasa mungkin ada beberapa sahabat yang terasa hati dengan cik dla.. tapi tak apa.. cik dla memang salah.. jadi macam tak heran la kalau mungkin ada yang terasa hati atau hilang respect kat cik dla.. tak kan kita nak menegakkan benang yang basah pulak, kan? so, dah salah.. terima saja lah.. admit kesalahan kita..


kalau sebelom-sebelom ni, i mean dari zaman skolah cik dla slalu jadi pendengar yang setia.. ramai kawan-kawan or sedara-mara yang slalu citer kat cik dla.. tak kisah la masalah diorang dengan kawan-kawan yang cik dla tak kenal mana pn, or dengan boifren, or dengan family or dengan suami.. tapi itu tak membebankan sangat sebab cik dla hanya perlu mendengar di sebelah pihak saja.. ye la, kalau ada yang becerita pasal masalah dia dengan suami, tak kan cik dla tetiba nak p intebiu en. suami pulak.. nanti kang tak pasal-pasal cik dla kena pukul dengan tukul besi.. parahh beb! jadi, kita dengar kan je la.. n then bagi pendapat.. thats all..


tapi sejak berada kat cni, cik dla selalu dengar masalah yang melibatkan kedua-dua pihak yang cik dla kenal sangat n sayang sangat.. ye la, sape tak sayang sahabat-sahabat wok? jadi, cemana tu?? mungkin bagi kamu yang pro kamu rasa mudah.. tapi bagi cik dla, susah yang amat.. dah la cik dla ni sensitip tak boleh blah.. kalau orang jerit-jerit sket even pokok pangkalnya bukan salah cik dla pun cik dla da boleh meleleh air mata.. air mata saja.. air liur tak.. memang i tak boleh kena tengking u.. cengeng!


n lagi satu, cik dla tak tahu macam mana nak luahkan apa yang terbuku kat hati atau bahasa mudahnya, tak reti nek tegur orang.. arghhhh, lagi skali, mungkin kamu rasa mudah "ape susah, cakap jela" adoiii, kamu yang pandai cakap memang la kamu rasa mudah.. cik dla pun teringin jugak ada kelebihan tuk tegur orang, tapi buat masa nih, cik dla lebih memilih untuk pendam n''lupakan je la, bukak buku baru'' ceh, kadang-kadang perangai macam tu macam perangai orang yang loser, tahu? yeah, mari luku kepala cik dla barang seluku dua.. kasi sedar siket http://www.emocutez.com aik, aik.. sape tu yang luku 3 bijik?? amboi!


tak apalah, yang lepas biarkan lepas.. bagi cik dla sendiri, cik dla cuba belajar dari kesilapan lalu.. at least cik dla belajar samthing yang baru yang sebelum ni cik dla tak tau.. contoh:


1) sebagai orang tengah, jangan sebelah mana-mana pihak.. kalau rasa nak sebelah satu pihak pun, jangan tunjukkan.. diam-diam je dalam hati.. normal la, kita tak boleh nak menipu diri sendiri.. macam yang terjadi pada Rasulullah.. penah tedetik di hati baginda rasa cinta dan kasih pada siti a'aisyah melebihi istri-istri yang lain.. sehinggakan baginda rasa serba salah dan mengadu pada allah.. macam yang cik dla cakap tadi.. kita tak boleh menipu diri sendiri.. cuma bagaimana kita nak handle keadaan ini.. bebalik pada kisah Rasulullah tadi, biarpun baginda rasa cinta dan kasihnya pada a'aisyah melebihi istri-istri yang lain, tapi baginda tidak pernah berlaku tidak adil dan berat sebelah.. baginda layan istri-istrinya sama rata.. bijak bukan baginda menyembunyikan perasaannya untuk menjaga hati istri-istri yang terchenta.. alah kamu ni cik dla, nama saja adilah, tapi adil kah? yela, yela.. tengah belajar nak jadi adil la ni.. hukhuk..


2) positif kan apa yang negatif.. let say kalo si A ni cakap si B gini, gini, gini.. kita kena cakap, "sabar, kita kena belapang dada dengan sahabat-sahabat kita bla..bla..bla" jangan cakap macam ini, "yeke? laaa, x sangka btoi dia macam itu bla..bla..bla.." dalam situasi macam ni, si A mesti berharap kita jawap macam yang no. 2 tu.. kunun-kunun macam support dia la.. tapi macam cik dla cakap tadi, kita kena positif kan apa yang negatif.. even jawapan petama tu tak brapa memuaskan hati si A, at least kita dah usaha untuk menjernihkan keadaan.. bukan nak jadi batu api.. jadi kayu api tak apa.. boleh buat babeque [panggg sebijik!]


3) jangan mentipu.. cuba sedaya upaya elakkan pebuatan mentipu.. dah la tak senonoh.. bedosa pulak tu.. contoh: si A ngadu kat kita, eh cop2.. tak nak dah la nama si A.. nak nama si Y pulak.. ok, continue.. si Y ngadu kat kita sekian sekian sekian.. n then si Z pun mengadu kat kita sekian sekian sekian jugak.. jadi, kalau la tetiba si Y tanya, si Z ada citer apa kat kita? n si Z pun tanya mende yang sama, haaaa tak ka pening kepala.. boleh saja kita mentipu kunun-kunun untuk jaga hubungan kedua-dua pihak macampenahbuatjedulu kita cakap, "tak da citer papepun" diulangi, sebenarnya pebuatan tu tak senonoh dan bedosa ye sahabat-sahabat sekalian.. better kalau kita cakap macam ini: "alaaa, biasa la.. dia meluahkan perasaan macam kamu meluahkan perasaan jugak" sambil cakap dengan muka yang paling manis macam kulit kayu manis.. boleh macam tu?? ;)



tip-tips yang diboldkan tu sahabat cik dla yang bagi.. thanx a lot to her.. lebiu so much tawu?? tapi tak perasan kalau ada point penting lagi yang cik dla tetinggal.. tiga tu je yang cik dla ingat.. ye la, time kena lecture tu emosi tengah tak stabil.. haha.. tak pe lah.. kalau kamu-kamu ada tips lain untuk jadi pendengar yang baik, sila-sila la share dengan kat cik dla ya..



perlukah pendengar yang baik kena jadi macam ini? macam nak temuntah saja mentengoknya.. haha~


emm, once again nak mintak maap banyak-banyak kat sesapa yang ada terasa hati kat cik dla ya..



p/s:

* mak cakap baik jadi orang berkecuali.. cik dla cakap, maybe, after this

* tapi sape-sape masih pecayakan cik dla, jemput aja untuk bercerita.. insya allah cik dla akan cuba praktikkan tiga tips kat atas tu..


“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.”
(Surah Al-Hujuraat:10)


tataaaa~ wassalam

4 8 org suke menyonteng:

Anonymous said...

cik dla..
u know wat..
u'r the one who i trusted n the one who alwayz lending me ur ears n the one who alwayz lend me ur shoulder to cry on..
whatever hepen..
i will olwez lebiuuuuu..
muahh..
god bless u~

Super0wsem! Clozzette said...

cik anon..
really want 2 know who u r behind the anonymous..
aniway, thanx ya 4 ur trusted..
who ever u r..
i oso will alwez lebiuuuuuu..
hehehe :)

musliyana salma said...

u r a good listener..dont bother wateber other said..i bilib on u..hehe

Super0wsem! Clozzette said...

thanx darling..huhu

Related Posts with Thumbnails