Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih…

Hati kalau 'terlalu' bersih, pandangannya kan menembusi hijab.. Hati jika 'sudah' bersih, firasatnya tepat kehendak Allah.. Tapi hati 'apabila' dikotori, bisikannya BUKAN lagi kebenaran…

HATI TEMPAT JATUHNYA PANDANGAN ALLAH, JASAD LAHIR TUMPUAN MANUSIA...

UTAMAKANLAH PANDANGAN ALLAH DARIPADA PANDANGAN MANUSIA...

Pliss klik2 here.. tenkiu :)

Followers

::LANGKAH TERCIPTA::

Tuesday, December 1, 2009

BERKORBAN APA SAJA...HARTA ATAUPUN NYAWA..lalalalaa~

Bismillahirrahmanirrahim..

SLAMAT ARI RAYA AIDILADHA/KORBAN/HAJI
sumer!!!


agak telewat..tp tidak mengapa lah kan?tak perlu nak mendenda saya ketuk ketam pi mai pi mai tang tu kan?atau, sebenarnya kamu2 pun x kisah saya wish ke x kan?okey, ape2 je la kan... dah, x nak buat lg ayat yg ada pekataan 'kan'..eh, dah 2 kenapa tulih lg 'kan' kat c2..haa, tngok2, ada lg pekataan 'kan'..oii, dah..cukup!!


okey, nak cter pasal hari raya Korban..mcm biasa pg2 besiap..tp simple mimple je..no mekap2..ohhoo~ sgt tidak pandai dan tidak sukka mekap..cukuplah sekadar letak celak secalit n tempek bedak sejuk..kalo saya mekap, saya rasa tempat yg paling sesuai utk saya adalah d pasar mlm/funfair sambil meniup2 belon buat bentuk rabbit, kucing, belit2 dan sebagainya, then bg kat kanak2..huhu..hmm, tp penting jugak utk saya belajar mekap..alaa, nnt2 lah..tunggu tem saya akan begelar cik istri kepada en.somi baru sy nak belajar mekap..emm, mekap n berhias utk en. somi tidak mengapa la kan? malah, sgt dituntut d dlm Islam kan? [kan lagii..apa kau mmg suka makan??] sprt mana dlm sebuah hadith..

Rasulullah S.A.W bersabda. Dari Jabir r.a dia berkata:
Kami pernah pergi bersama-sama Rasulullah di dalam satu peperangan. Ketika kami sampai ke Madinah, kami ingin masuk ke rumah masing-masing. Maka Rasulullah S.A.W bersabda:
"Bersabarlah, masuklah ketika waktu malam iaitu pada waktu Isyak, supaya isteri-isteri kamu dapat bersikat rambutnya yang kusut dan supaya ia berhias kerana telah lama meninggalkan suaminya: (HR: Muttafaqun Alaih)


Okey, habes sudah cerita kahwen..bukak semula cerita korban..hehe..kalo nak dengr lg saya berleter pasal kahwen, tunggu la saya kahwen dulu atau tgh menghitung hari utk berkahwen atau saya ada mood n ilmu utk menulis tentang kahwen..anda juga boleh berkongsi pendapat tentang isu perkahwenan jika anda berminat..eh, td kata da habes pasal kahwen?opps, maafkan saya..kalo citer bab kahwen mmg susah nak berenti..haha.. [huu??????????]


lets continue...


alamak..tiba2 mata dah ngantuk la pulak..hmmm, saya shorcut citer udah la ye..


hari raya pertama, saya n family g ziarah kubur arwah abah n sedara mara terdekat je..esoknya baru balik kampung sebelah arwah abah [da 2 taun sambut raya tanpa abah.. T_T ..smoga abah tenang d sana dan ditempatkan dlm kalangan org2 yg soleh..ameen]


Ya Allah Ya Tuhanku, cucurilah rahmatMu dan kasihilah kedua ibu bapaku seperti mana mereka mengasihi dan menyayangiku sewaktu aku kecil..


bes jugak dpt balik kg..ramai adek beradek bekumpul..n mmg hari tu ada buat kenduri sket..tp x de la panggil satu SP..juz adek beradek n jiran tetangga yg tedekat je [buknnya wat kenduri sekor lembu nak panggil satu SP cik jah oii..kalo wat korban sekor lembu pn shohih x cukup]


lepas sesi gotong-royong........


lebih kurg mcm ni la suasanya...
ehsan dr: en blogger


sesi makan-makan pulak belansung..adeh~ sgt kecewak sbb mr.sony buat hal lg..kamera dia rosak balik mcm sbelum g repair hari tu..trus x de mood nak amek gambar..even nset org laen okey..tp tetap x de mood gak nak snap2 pics..so, apalagi..jom la geng ngan saya n sama2 'boooo' kt mr.sony saya tu..

1..

2..

3!!


Booo--...--


eh2, cop..x jadi la nk booo kt mr.sony..ksian kt dia..walaupn skang ni dia suka wat perangai..tp dia pn da banyak BEKORBAN kat saya slama hmpir satu taun nih..ok jom kita buat analisis..


dia bekorban = hampir satu taun
dia buat perangai = hampir sebulan


hmm, nampak gayanya pengorbanan dia lebih banyak bebanding dia buat perangai..so, haruslah saya maafkan dia bukan?hmm, biasala manusia..kita slalu menilai keburukan bebanding kebaikan..kalaupn 9 kebaikan yg dia da buat, n hanya satu keburukan yg dia terbuat..kita [eh bukan..saya je kot] akan slalu mengungkit yg 1 keburukan 2..haih~ ok la mr.sony..lepas ni aku citer pasal kebaikan kau je plak k..thanx sbb hari ni kau dah ingatkan aku..


haiyyoo~ seriyes sgt ngantuk..sambung sok pg je laa..kalo x, nnt merapu2 saya tulih..k, gudnite..wassalam..Zzzzzzz..


*****************************************************



Assalammualaikum...mowning glory!!da bangun ke kamu2?kalo sudah, bagus..amek tgn kanan n tepuk lah bahu kiri kamu2 dan cakap.."TAHNIAH..HARI NI AKU BANGUN AWAL''.. sebab bukan lah senang budak2 awek muda dan remaja mcm kita nak bangun awal ye..melainkan kalo ada urusan or kalo suara mak2 kita da betukar menjadik tarzen utk mengejutkan kita..hihi..


okey mcm biasa, mulakan pg kita dengan senyuman n bacaan Al-Mathurat ye..sesungguhnya sangat banyaklah kelebihan kita membaca Ma'thurat..antaranya:


  1. Tidak dihampiri syaitan
  2. Rumah dan keluarga terselemat dari perkara yang tidak diingini.
  3. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
  4. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
  5. Selamat dari segala sesuatu.
  6. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
  7. Allah berhak untuk meredhainya
  8. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
  9. Terhindar daripada syirik.
  10. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
  11. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
  12. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
  13. Sesiapa yang membaca di waktu pagi, akan dipelihara oleh Allah hingga ke waktu petang. Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
  14. Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa


hmm, nampaknya entry ni sudah menjadik bubur cacamerba..tp tak mengapalah..sedap jugak makan di pg hari..eh, bukan..sedap jugak kalo ada sedikit ilmu d cni n kamu, kamu dan kamu terutamanya saya sendiri cuba manfaatkan..dapatlah sedikit saham masuk dlm akaun saya :) saya bukan lah org yg pandai mengadun ayat yg sedap2 untuk dibaca..kalo nk suruh merapu boleh la..huhu..tp apa yg saya gebang d cni harapnya adalah sesuatu yg mendatangkan manfaat utk semua..kalo x bnyk, sikit pn jadilah..drp x ada lansung kan..



okey..mari kita besembang secara sedikit seriyes ya..becakap pasal korban, sepanjang kita hidup nih, penah ke kita BEKORBAN??harus la penah bukan?mungkin kita ada bekorban pada ibu ayah, pada keluarga kita, pada sahabat2 dsb.. tp penahkah kita bekorban untuk addin yg tecinta..penahke??saya pn shy2 cat [nape letak warna merah?sbb bla malu haruslah muka menjadi merah kan..ok, x penting pn..saja nk bgtau..jgn la mrh] utk menjawab..mungkin ada..tp sebesar mana lah..tidak sehebat para anbiya', tidak sehebat para sahabat Rasulullah, tidak sehebat para tabi' dan tabi'in, tidak sehebat para ulama', tidak sehebat para sahabat saya yg laen..hanya sedikit cuma..itupn tak tahu la sama ada dicatatkn sbg amalan ataupn tidak..biasa la manusia..slalu diuji dgn syaitan dan nafsu yg slalu menimulkan bibit2 riak dlm hati..kalo tersedar, maka bersegaralah ucapkan Astagfirullahal'azim..


kamu2, kita dihidupkan atas muka bumi ni utk menjadi khalifah..bukn sbg robot yg hanya hidup kemudian mati mcm 2 saje..sempena Hari Raya Korban ni, mari lah kita sama2 beazam utk melakukan sedikit [sekurang2nya, banyak seboleh2nya] pengorbanan dr sudut apepn untk Islam..betapa peritnya pengorbanan para anbiya' utk menyampaikan risalah Islam..misalnya Nabi Nuh [biasanya akan diceritakan mengenai N.Ibrahim dan N.Ismail..tp saya bawakkan kisah yg mungkin ramai tidak tahu, tp masih dlm skop yang sama] yg mana umurnya lebih kurg 1200 tahun, tapi sepanjang baginda menyebarkan dakwah, hanya 12 org sahaja yg memeluk Islam..sangat sedikit bukan? jd, kita wajiblah besyukur..lahir2 saja terus berada dalam nikmat iman dan Islam..jadi, tugas kita hanya begoyang kaki smbil baca paper dan minum kopi kah? jawapannya TIDAK!! lakukanlah sedikit pengorbanan utk menjadi mata2 rantai yg menyambung dakwah para nabi untuk menghidupkan dan menyuburkan Islam agar terus mekar sehinggalah yaumul Qiamah..

Firman Allah S.W.T:
Ada di kalangan manusia yg sanggup mengorbankan dirinya untuk mencari keredhaan Allah
[Surah Al-Baqarah:207]


Semoga kita tegolong dlm kalangan manusia sprt yg dinyatakan dalam dalil di atas..ameen..


nota kaki:

satu lg entry yg pnjg..sape suruh merapu bnyk..ok, saya besalah..ampun ye..huhu..

kalo x de aral melintang, insya Allah minggu ni akan menjadi minggu yg sangat mendebarkan bg saya..tidak perlu lah tahu mengapa..tp mohon doakan yg baik2 saja utk saya ye..ameen..

da x de ape nk cakap..boleh la tinggalkan komen kalo rajen..kalo kamu2 masih rajen, tp x rasa utk meninggalkan komen pn x ape..saya tidak marah..mood saya sgt baik hari ni :)

0 8 org suke menyonteng:

Related Posts with Thumbnails